RAPORT MEDICOVER STOMATOLOGIA: Młodzi Polacy bardziej dbają o zęby? Opublikowano 28 marca 2023
Za kilka lat Polacy będą się szerzej i zdrowiej uśmiechać? Wszystko leży w rękach milenialsów i pokolenia Z. Jak pokazuje opublikowany właśnie raport Medicover Stomatologia, w podejściu do leczenia stomatologicznego wiele się zmienia, a młodzi Polacy stają się coraz bardziej otwarci na profilaktykę i różnego rodzaju zabiegi poprawiające wygląd zębów.
 
Milenialsi i zetki zmieniają stomatologię
Młodzi Polacy chcą mieć zdrowe i równe zęby i coraz częściej sięgają po leczenie, które ma im to zapewnić. Wśród osób przed czterdziestką rośnie popularność zarówno zabiegów korygujących uśmiech, jak również – co napawa dentystów optymizmem – profilaktyki. Przodują w tym osoby mające mniej niż 24 lata.
 
Takie między innymi wnioski płyną z opublikowanego właśnie przez Medicover Stomatologia „Raportu Uśmiechu 2023. Milenialsi i zetki u dentysty”. Największa w Polsce sieć dentystyczna wspólnie z pracownią ARC Rynek i Opinia przyjrzała się w nim najmłodszym dorosłym pokoleniom pacjentów-konsumentów. To pierwsza tego typu publikacja lidera polskiego rynku stomatologicznego.
 
– W grupie młodych dorosłych Polaków obserwujemy coraz większą otwartość na zabiegi i leczenie, dzięki którym można zmienić estetykę zębów. Dla przykładu: już 53% osób będących między 18. a 40. r.ż. z chęcią poddałoby się leczeniu ortodontycznemu, które poprawiłoby wygląd uśmiechu. W grupie 18–24 lata ten odsetek jest nawet większy – mówi Marta Halska, dyrektor marketingu i komunikacji Medicover Stomatologia.
 
 – A to tylko wierzchołek coraz bardziej zauważalnego trendu, jaki definiuje współczesną stomatologię. Napędza go zdecydowanie większa niż przed laty kultura dbania o zęby, dostępność leczenia zapewniającego metamorfozę uśmiechu, ale także, co istotne, jego normalizacja. Nie bez znaczenia jest także wpływ Internetu, mediów i social mediów, które wyeksponowały i upowszechniły zabiegi korygujące zęby - dodaje.
 
Co konkretnie sprawia, że młodzi dorośli tak chętnie poddają się leczeniu korygującemu zęby? Jak czytamy w „Raporcie Uśmiechu 2023. Milenialsi i zetki u dentysty” aż 79% Polaków, którzy nie przekroczyli jeszcze czterdziestki, uznaje dziś uśmiech za najważniejszą cechę decydującą o atrakcyjności fizycznej, ale i o samoocenie. Zęby dystansują m.in. rysy twarzy, fryzurę, a nawet modne ubranie. 
 
Za decyzją o leczeniu stoją też konkretne motywy – zawodowe i uczuciowe. Aż 54% osób między 18. a 40. r.ż. jest zdania, że dobrze wyglądający uśmiech ułatwia osiągnięcie sukcesu w pracy i jest dobrą inwestycją w siebie. W grupie osób między 25. a 40. r.ż. to zdanie podziela aż 59% badanych. 71% osób z pokoleń milenialsów i Z jest zdania, że ładne zęby mają wpływ na życie uczuciowe .
 
Duży wpływ na milenialsów i zetki – pokolenia oswojone z digitalizacją życia – mają też social media. Jak czytamy w badaniach, aż 72% Polaków mających mniej niż 40 lat publikuje dziś swój wizerunek w social mediach, co przyczynia się m.in. do większego dbania o wygląd, w tym o wygląd zębów. 
 
Do zmian motywują też twórcy internetowi, którzy w ostatnich latach często pokazywali efekty swojego leczenia. Nawet połowa ankietowanych zauważyła, że influencerzy często noszą aparaty ortodontyczne, a nawet dla 40% są oni inspiracją do zmiany uśmiechu. 
 
Jak ewoluowało postrzeganie zabiegów, widać też w praktyce. Już co trzeci Polak poniżej 40 lat korzysta z różnych metod wybielania zębów. W grupie 18–25 lat w ten sposób o biel zębów dba 29%, a w grupie 25–40 lat aż 38%. Wśród metod wciąż dominują pasty, ale już co trzecia osoba z grupy wybielających zęby wskazuje, że robi to u dentysty w profesjonalny sposób. Rośnie także otwartość na leczenie ortodontyczne.
 
W samej tylko grupie 18–24 lata aż 62% ankietowanych z chęcią założyłoby aparat ortodontyczny. Co więcej, aż 60% Polaków przed czterdziestką postrzega aparaty ortodontyczne jako coś modnego. Z rozwiązania tego korzysta co dziesiąty ankietowany. W najbliższych planach leczenie ortodontyczne ma natomiast 40% badanych.
 
– Leczenie, które kiedyś było dla wielu osób przyczyną wstydu i kompleksów, obecnie staje się czymś oczywistym i pożądanym. Spora w tym zasługa widoczności takiego leczenia m.in. wśród celebrytów, ale także pojawienia się nowych, bardziej dyskretnych rozwiązań, w tym aparatów nakładkowych, które zrewolucjonizowały ortodoncję. Świadoma ich istnienia jest już ponad połowa ankietowanych w naszym raporcie – mówi lek. dent. Magdalena Michałkowska z Medicover Stomatologia przy ul. Prostej w Warszawie.
 
 
Profilaktyka coraz ważniejsza
Zdecydowanie lepsze podejście młodych Polaków widać także w przypadku higieny i profilaktyki. Polacy przed czterdziestką częściej chodzą do dentysty niż ich rodzice. Co czwarty ankietowany robi to raz na pół roku. Tyle samo – raz na rok. 69% deklaruje natomiast, że ich doświadczenia związane z wizytą u dentysty są przyjemne i wolne od traum. Dbanie o zęby sprawia, że wśród milenialsów i pokolenia Z rośnie zadowolenie z wyglądu swojego uśmiechu. Pozytywnie ocenia go już 58% badanych. 
 
– Zjawisko, które obserwujemy w raporcie Medicover Stomatologia, jest dobrą prognozą. Widzimy w nim wyraźnie, że wśród młodych Polaków, a szczególnie w grupie poniżej 24. roku życia, rośnie świadomość tego, jak ważny dla zdrowia całego organizmu jest zdrowy uśmiech. Ponadto coraz więcej osób zauważa, że zadbane zęby pełnią także ważną rolę w samoocenie i relacjach międzyludzkich. To daje nam nadzieję na to, że na przestrzeni kilku najbliższych lat znacząco poprawi się kondycja zdrowia uśmiechów Polaków – mówi lek. dent. Magdalena Michałkowska.
 
Raport, który właśnie trafił na rynek, składa się z 4 segmentów: „Ja i otoczenie”, „Ja i social media”, „Ja i dentysta” oraz „Rozwiązania ortodontyczne”. Poza wpływem social mediów na stomatologię sieć przygląda się w raporcie także wpływowi pandemii na leczenie, samoocenie młodych Polaków oraz profilaktyce w grupie 18–40 lat. Badaniem, realizowanym przez ARC Rynek i Opinia, objęto 1000 osób w wieku od 18 do 40 lat.
 

Publikacja dostępna jest nieodpłatnie pod adresem: LINK

 

Przypisane branże